Kamis, 19 Desember 2013

Browse Manual » Wiring » » » » » » » Penjawat Awam Perlu Semai Semangat Patriotik

Penjawat Awam Perlu Semai Semangat Patriotik


PUTRAJAYA – Penjawat awam dan seluruh rakyat harus berganding bahu dalam memelihara dan mempertahankan keamanan, kesejahteraan dan kemakmuran negara daripada ancaman dalam mahupun luar negara.

Timbalan Menteri Teknologi, Sains dan Inovasi (MOSTI), Datuk Abu Bakar Mohamad Diah berkata pekerja sektor awam harus berperanan menyemai nilai-nilai patriotisme dan sayang kepada negara di dalam diri mereka.

“Sehubungan itu, penjawat awam bersama-sama rakyat Malaysia perlu menyemarakkan sambutan Bulan Kemerdekaan ke-56 dan sambutan Hari Malaysia ke-50,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis menyemarakkan bulan Kemerdekaan sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 dan sambutan Hari Malaysia ke-50, di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.

Lebih 500 penjawat awam dari Mosti, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menyertai majlis tersebut yang dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku, bacaan ikrar Rukun Negara dan nyanyian lagu-lagu patriotik.

Sementara itu, Mohamad Zabidi berkata penyertaan penjawat awam dari pelbagai jabatan dan agensi kerajaan itu membuktikan bahawa semangat cintakan negara dan menghargai erti kemerdekaan wujud dalam kalangan penjawat awam dan budaya berkenaan diteruskan, pada masa depan.

Tema Hari Kemerdekaan tahun ini ‘Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku’ adalah bersifat perpaduan dan berorientasikan kepada patriotik dan kesatuan negara bangsa, katanya.

“Ia juga bertujuan mengingatkan rakyat akan kepentingan bersatu mempertahankan negara dan mewujudkan kesedaran rasa sayang dan cintakan tanah air,” katanya. – BERNAMA

Tidak ada komentar:

Posting Komentar